ויקחו לי תרומה, תשע"ב
וידבר יהוה אל-משה לאמר. ב דבר אל-בני ישראל ויקחו-לי תרומה מאת כל-איש אשר ידבנו לבו תקחו את-תרומתי.
אומר הקב"ה למשה, דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה, קיחה ענינה, כידוע, לקיחה שלא בהסכמה, לקיחה בעל כורחו של אדם.בהמשך הפסוק נא' מכל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי, היינו קיחה מנדיבות לב ולא בעל כורחו.
יש לבאר ענינה של קיחה, ענינה של נדבה וענינה של נידבת לב.
כידוע לכל, ליהוה הארץ ומלואה תבל וישבי בה.העולם כולו, על אשר בו, שייך לקב"ה. האדם אשר בידו, ברשותו יש דברים, דברים אלו קיבלם למשמרת מאיתו יתברך.אשר קיבל האדם בידו, ענינו לאפשר לאדם לממש את ייעודו, תפקידו בעולם.ענינו לעשות רצון
בוראו.אין ענינו חס וחלילה למימוש, לעשיית רצון האדם.אומר הקב"ה לישראל, קחו תרומה, אל תתנו אל תנדבו, אלא קחו.הנדבה ענינה נתינה מההרגש שאני הוא בעל הדבר וברוב נדיבותי הנני נותנו, נידבת הלב ענינה ההבנה שכל אשר יש לי איננו שלי וממילא
בהילקח ממני, הרי זוהי נדיבת הלב, היינו קבלה והסכמה על אשר יילקח.
הקיחה של האדם מעצמו משמעותה, העברה מייעוד אחד לייעוד אחר.קיחה שכזו יש והינה קיחה בעל כורחו של האדם.תרומה שכזו אין הקב"ה מבקש, בקשתו לקיחה אשר באה מנידבת הלב, קיחה אשר הלב מנדב אותה, היינו יש בה הבנה של הלב לגודל וחשיבות המטרה הנוכחית.הבנה לחשיבות שינוי הייעוד.
בני ישראל לקחו כולם מתוך נידבת לב, נידבת הלב הייתה כללית כל כך עד אשר אומרים העושים במלאכה למשה ויאמרו אל-משה
לאמר, מרבים העם להביא, מדי העבדה למלאכה, אשר-צוה יהוה לעשת אתה.אכן משה מצווה, מחייב את העם להפסיק להביא
שנא' ויצו משה, ויעבירו קול במחנה לאמר, איש ואשה אל-יעשו-עוד מלאכה, לתרומת הקדש; ואכן העם מפסיק ויכלא העם, מהביא. ז והמלאכה,היתה דים לכל-המלאכה--לעשות אתה; והותר.אכן לא רק שלא חסר אלא והותר.
הכרת האדם בכך שליהוה הארץ ומלואה תבל וישבי בה, בהכיר האדם שכל אשר יש לו הן בגשמיות והן ברוחניות ענינו לעשות רצונו ית', אזי כל אשר יקחו מאיתו יהיה בבחינת נידבת ליבו.אדם הנמצא בהכרה במציאות זו, הוא הוא העשיר,עליו נא' איזה הוא עשיר--השמח בחלקו.ההכרה, אשר יש לי ענינו עשיית תפקידי ואשר אין לי נלקח ממני מתוך נידבת ליבי, נובע מההכרה שאשר היה לי, ברגע זה, יש לו חשיבות גדולה יותר מהיותו ברשותי על כן הוא נילקח מתוך נידבת ליבי.
יהי רצון שכל נתינה או לקיחה תהיה תמיד מתוך ליבנו.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251